Rysowanie... (oraz modyfikacja wygenerowanej siatki)
Dzięki funkcjom rysowania możesz narysować takie obiekty jak odcinki, łuki lub okręgi... Możesz także modyfikować utworzone wcześniej rysunki. Tak więc masz możliwość modyfikacji wcześniej wygenerowanej siatki opakowania, albo stworzenia własnego rysunku.
Rysowanie
Aby wybrać typ linii, którą rysujesz, kliknij jeden z przycisków:
lub klawisz "L" - Rysuj odcinek. Każde kolejne kliknięcie narysuje kolejny odcinek od końca poprzedniego.
lub klawisz "Shift+L" - Rysuj odcinki wg współrzędnych wpisanych z klawiatury. Pierwsze kliknięcie wskaże początek pierwszego odcinka. Podawanie kolejnych współrzędnych narysuje kolejny odcinek od końca poprzedniego.
lub klawisz "_" - Rysuj odcinek poziomy lub konstrukcyjną linię poziomą.
lub klawisz "|" - Rysuj odcinek pionowy lub konstrukcyjną linię pionową.
- Rysuj odcinek pod wskazanym kątem lub konstrukcyjną linię pod wskazanym kątem.
lub klawisz "P" - Rysuj obiekt równoległy do wskazanego w podanej odległości od niego, lub linię konstrukcyjną równoległą do wskazanego odcinka w podanej odległości od niego.
lub klawisz "Shift+P" - Rysuj odcinek lub linię konstrukcyjną prostopadłą do wskazanego obiektu.
- Rysuj linię konstrukcyjną przechodzącą przez wskazane punkty.
lub klawisz "R" - Rysuj prostokąt.
lub klawisz "Alt+R" - Rysuj prostokąt o podanych wymiarach.
lub klawisz "Ctrl+Shift+C" - Rysuj okrąg o podanym promieniu lub średnicy.
lub klawisz "Shift+C" - Rysuj okrąg.
lub klawisz "Shift+Alt+A" - Rysuj łuk na podstawie środka, początku i końca.
lub klawisz "Ctrl+Alt+A" - Rysuj łuk na podstawie jego 3 punktów.
lub klawisz "Alt+T" - Wstaw tekst. W oknie, które się pojawi wybierz typ czcionki, wielkość, wyrównanie, oraz wprowadź tekst. Później możesz modyfikować tekst, a jeżeli wybrałeś czcionkę "Laser" możesz rozbić go na linie i łuki.
lub klawisz "Alt+S" - Wstaw symbol (wybierz z listy). Symbole można modyfikować, są zapisane w folderze "...Database\Symbols\" jako pliki ".tlkart".
- Wstaw ramkę rysunku. Ramki przeznaczone są do projektowania kart projektu (zawierających tabele i rysunki). W oknie, które się pojawi wybierz typ ramki. Do wyboru mamy:
lub klawisz "Delete" - Usuń zaznaczone obiekty aktualnej warstwy.
lub klawisz "Ctrl+U" - cofnij ostatnią czynność
lub klawisz "Ctrl+R" - ponów ostatnią czynność
Punkty charakterystyczne (przyciąganie)
lub klawisz "N" - Wyłącz przyciąganie.
lub klawisz "E" - Przyciąganie do końca.
lub klawisz "M" - Przyciąganie do środka (połowy) obiektu.
lub klawisz "I" - Przyciąganie do punktu przecięcia 2 obiektów.
lub klawisz "O" - Przyciąganie do obiektu.
lub klawisz "C" - Przyciąganie do środka łuku/okręgu.
lub klawisz "Q" - Przyciąganie do kwadrantu łuku/okręgu.
klawisz "H" - Przesuwaj tylko w poziomie.
klawisz "V" - Przesuwaj tylko w pionie.
Punkty charakterystyczne można używać w większości funkcji rysujących i transformujących. Pamiętaj, że korzystając z funkcji, w której występuje więcej kliknięć niż jedno (na przykład rysowanie serii linii), możesz zmienić punkt charakterystyczny dla kolejnych kliknięć.
Zaznaczanie
lub klawisz "Ctrl+A" - Zaznacz wszystkie obiekty aktualnej warstwy
lub klawisz "A" - Zaznacz 1 lub więcej obiektów aktualnej warstwy. Klikając wybrany obiekt zostanie on zaznaczony. Klikając w puste pole, wskazujesz początek zaznaczanego obzaru. Klikając drugi raz, wskazujesz zaznaczany obszar. Zaznaczone zostaną obiekty wewnątrz wskazanego obszaru.
lub klawisz "Shift+A" - Zaznacz wszystkie obiekty tego samego typu aktualnej warstwy. Klikając wybrany obiekt zostaną zaznaczone wszystkie obiekty jego typu. Na przykład, klikając na bigę, zostaną zaznaczone wszystkie bigi.
lub klawisz "Ctrl+Shift+A" - Odznacz wszystkie obiekty aktualnej warstwy.
Zaznaczając obiekty możesz przytrzymać klawisz "Shift". Wówczas to, co było zaznaczone również pozostanie zaznaczone (zostaną zaznaczone kolejne elementy). Przytrzymując klawisz "Ctrl" zanegujesz zaznaczenie wybranego obszaru, obiektu lub typu linii (to co było zaznaczone, zostanie odznaczone, natomiast to co było odznaczone, zostanie zaznaczone).
Przycinanie
lub klawisz "," - Przełam jednym obiektem drugi. Najpierw wskaż obiekt przełamujący, a potem obiekt przełamywany.
lub klawisz "\" - Przedłuż obiekt o podaną długość (wartość ujemna skraca obiekt).
lub klawisz "7" - Utwórz fazę pomiędzy dwoma liniami.
lub klawisz "9" - Utwórz narożnik pomiędzy dwoma obiektami.
lub klawisz "8" - Utwórz promień pomiędzy dwoma obiektami.
lub klawisz "0" - Utwórz promień pomiędzy trzema liniami.
lub klawisz "." - Przedłuż/Skróć obiekt do punktu przecięcia z drugim obiektem. Najpierw wskaż obiekt przedłużany, a potem obiekt, do którego przedłużamy.
lub klawisz "/" - Wytnij wskazany kawałek obiektu do punktów przecięcia z innymi obiektami.
- Zredukuj nakładające się linie (tzw. wspólne noże). Jeżeli nic nie zaznaczyłeś, funkcja działa w odniesieniu do linii cięcia. Jeżeli zaznaczyłeś jakieś linie, funkcja działa w odniesieniu do zaznaczonych linii.
Transformacja
lub klawisz "Shift+D" - Kopiuj/przenieś zaznaczone obiekty w inne miejsce. Najpierw wskaż początek wektora przeniesienia, a potem koniec wektora przeniesienia. Wskazując koniec lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną przeniesione, natomiast wskazując koniec środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane.
- Kopiuj/przenieś zaznaczone obiekty o podany wektor. Podaj współrzędne wektora przesunięcia i zaznacz czy obiekty będą przesuwane czy kopiowane.
lub klawisz "Shift+R" - Obróć zaznaczone obiekty. Najpierw podaj kąt obrotu, a potem wskaż środek obrotu. Wskazując środek lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną obrócone, natomiast wskazując środek środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane a następnie obrócone.
lub klawisz "Ctrl+Shift+R" - Obróć i kopiuj/przenieś zaznaczone obiekty w inne miejsce. Najpierw podaj kąt obrotu, następnie wskaż początek wektora przeniesienia, a potem koniec wektora przeniesienia. Wskazując koniec lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną obrócone i przeniesione, natomiast wskazując koniec środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane i dopiero obrócone i przeniesione.
lub klawisz "Shift+M" - Odbij zaznaczone obiekty względem osi. Najpierw wybierz oś odbicia (oś Y, oś X lub wskazana linia), a potem wskaż punkt, przez który przechodzi linia odbicia (oś Y lub oś X) lub linię odbicia. Wskazując punkt/linię lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną odbite, natomiast wskazując punkt/linię środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane a następnie odbite.
- Skaluj zaznaczone obiekty. Najpierw podaj wielkość skali, a potem wskaż środek skalowania. Wskazując środek skalowania lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną przeskalowane, natomiast wskazując środek skalowania środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane a następnie przeskalowane.
- Skaluj asymetrycznie zaznaczone obiekty. Najpierw podaj wielkość skali w poziomie i w pionie, a potem wskaż środek skalowania. Wskazując środek skalowania lewym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną przeskalowane, natomiast wskazując środek skalowania środkowym klawiszem zaznaczone obiekty zostaną skopiowane a następnie przeskalowane.
lub klawisz "Alt+Shift+S" - Przesuń wierzchołki znajdujące się we wskazanym obszarze o podany wektor. Najpierw podaj współrzędne wektora przesunięcia, a potem wskaż kolejno przeciwległe narożniki obszaru.
- Przenieś wskazany wierzchołek w inne miejsce.
- Rozmieść zaznaczone obiekty. Podaj przesunięcie w osi X i w osi Y, oraz ilość obiektów w osi X i w osi Y.
- Zmień typ (nóż, biga...) zaznaczonych obiektów na aktualnie wybrany.
- Zmień/pokaż parametry zaznaczonych obiektów. Jeżeli określony parametr nie jest jednakowy dla wszystkich zaznaczonych obiektów, nie jest on wyświetlany. Jednak można go ujednolicić wpisując wartość.
- Rozbij tekst typu "Laser" na odcinki i łuki, linie perforacji na krótkie odcinki noża, linie kombi na krótkie odcinki bigi i noża.
Pomiary
lub klawisz "1" - Zmierz długość wskazanego obiektu.
lub klawisz "2" - Zmierz odległość między dwoma wskazanymi punktami.
lub klawisz "3" - Zmierz odległość między dwoma równoległymi obiektami. Mogą to być odcinki lub łuki.
lub klawisz "4" - Zmierz promień wskazanego łuku.
- Zmierz kąt odcinka.
- Zmierz kąt między 2 wskazanymi odcinkami.
lub klawisz "Alt+7" - Zmierz długość zaznaczonych obiektów.
Wymiarowanie
lub klawisz "[" - Wstaw linię wymiarową między dwoma wskazanymi punktami.
lub klawisz "]" - Wstaw linię wymiarową między dwoma równoległymi obiektami. Mogą to być odcinki lub łuki.
lub klawisz "Shift+H" - Wstaw poziomą linię wymiarową między dwoma wskazanymi punktami. Najpierw wskaż punkty, a potem odsunięcie linii. Następnie możesz wskazać punkty kolejnych linii wymiarowych tworząc ciąg wymiarów.
lub klawisz "Shift+V" - Wstaw pionową linię wymiarową między dwoma wskazanymi punktami. Najpierw wskaż punkty, a potem odsunięcie linii. Następnie możesz wskazać punkty kolejnych linii wymiarowych tworząc ciąg wymiarów.
lub klawisz "6" - Wstaw linię wymiarową na promieniu wskazanego łuku.